Konkurrensen mellan företag att få nya kunder ökar ständigt. Därför gäller det att sticka ut ur mängden och samtidigt få folk att komma ihåg ens varumärke. En kombination som det kan vara svårt att få till. Men genom att ha en grafisk profil att arbeta efter, underlättar det att få en enhetlig stil i allt företaget gör. Det här inlägget ska därför handla om just vad en grafisk profil är, vilket syfte den fyller och vad den kan göra för ditt företag.
Vad är en grafisk profil?
Det är mycket material ett företag behöver ta fram, inte bara vid uppstarten utan under hela företagets livstid. I början kan det handla om en logotyp, visitkort och en hemsida. Men allt eftersom företaget växer behövs nytt material, det kan röra sig om bildekor, broschyrer, brevpapper och kuvert. En grafisk profil fungerar då som en mall, eller ett regelverk som företagets grafiker jobbar efter.
Varför är grafisk profil viktigt?
I företagets inledningsfas är det vanligt att en och samma person sitter och gör allt grafiskt material. Men om företaget expanderar kanske personen i fråga behöver delegera bort uppgiften eller att företaget rent av behöver anställa ytterligare personer för att täcka upp behovet. Det är i det här skedet en grafisk profil är viktig att ha. Genom att följa den grafiska profilen är företaget säkra på att allt designat material håller samma stil, oavsett vem som utför jobbet. Att förnya den grafiska profilen kan väcka starka känslor hos dem som är vana vid den ursprungliga.
Vad kan en grafisk profil innehålla?
Vi har varit inne på några grafiska produkter, men inte vad själva grafiska profilen kan innehålla. Exempel på innehåll i en grafisk profil:
- Färgkoder att följa
- Regler för bilder och symboler
- Typsnitt
Färgkoder att följa
Den absolut första punkten i de flesta grafiska profiler är just vilka färger företaget arbetar med. Här radar man upp färgerna tillsammans med de exakta färgkoderna och hur de ska användas. Vanligtvis uppger man färgkoder i RGB, CMYK och PMS för att täcka upp alla tänkbara användningsområden. Man beskriver även hur man arbetar mot ljusa respektive mörka bakgrunder.
Regler för bilder och symboler
Om företaget ska använda bilder i broschyrer eller på produktförpackningar ska det även finnas regler kring detta i den grafiska profilen. För bilder kan det handla om vilken typ av bilder man ska använda, om det är en viss färg eller känsla som ska framhävas. Lyxvarumärket Burberry parfym gör detta alldeles utmärkt. Företaget arbetade initialt med slitstarka kläder åt den brittiska armén, men säljer alltså idag exklusiva parfymer. Man har förenat sitt ursprung med dagens produkter genom det ikoniska rutmönstret som pryder förpackningarna.
Typsnitt
Naturligtivs är även typsnitt ett måste att ha med i den grafiska profilen. Typsnitt har en avgörande betydelse när det kommer till hur människor uppfattar ens varumärke. I en grafisk profil anger man vilka typsnitt som gäller som rubriker och brödtext, samt vilka ersättningstypsnitt som ska användas om dessa inte finns tillgängliga.